Открытость авторов Saga of Lucimia поражает. Полный отказ от NDA даже на очень раннем этапе пре-альфы. Любые стримы, скриншоты и отзывы разрешены. Наверное, это самое логичное решение в ситуации, когда ты берешь деньги на разработку у игроков и хочешь привлечь других, честно показывая текущий прогресс. Но чем дальше развивается история жанра, тем больше примеров того, что игроки не могут обеспечить полноценное финансирование MMO, во всяком случае если не продавать им шкурки и модельки неубитых игровых медведей в невероятных количествах.

Да, игроки могут помочь со стартом, с созданием прототипа, собственными деньгами подтвердить интерес к концепции. Но при успешном развитии фаза поиска настоящих инвесторов неизбежна. К этому этапу подошли и авторы Saga of Lucimia.

В новом девблоге идеолог проекта Тим Андерсон описывает детали второй фазы разработки, к которой переходит команда. До этого, как ни крутите, Saga of Lucimia проектировалась и развивалась силами энтузиастов при поддержке игроков. Костяк команды работал над созданием прототипа в свободное время. Постепенно проект стал видимым и ожидаемым игроками. Немудрено, что на горизонте появились инвесторы.

Не волнуйтесь — по крайней мере первую волну прессинга «профессиональных инвесторов» авторы Saga of Lucimia успешно отразили, описав эту историю в девблоге «Микротранзакции и почему их у нас не будет». И уже тогда нашли людей, готовых вложить деньги в проект на основе этих принципов. Тогда авторы смогли привлечь специалистов на контрактной основе и продвинуться дальше. Сейчас, судя по всему, проект подошёл ко второму раунду инвестиций, достигнув прежних целей.

31 марта авторы прекращают продажу пред-заказов игры, благодаря которым финансировали создание прототипа. Нельзя сказать, что содержание пакетов основателей безупречно, но Тим Андерсон заявляет, что после 31 марта авторы Saga of Lucimia не планируют торговать чем-то подобным:

Как только мы прекратим продажу пред-заказов, награды больше никогда не появятся в магазине и вам придётся ждать до самого запуска, когда в продаже появятся только варианты Базовая Игра, Специальное Издание и Коллекционное Издание. Ни в одном из них не будет тех наград, которые есть сейчас в пред-заказах.

Возможно, это выглядит как неприкрытая реклама уникальных призов в пакетах, которые всё ещё есть в пред-заказах. Можно относится к этому по-разному. Но вот что пишет Тим Андерсон:

Как только мы перестанем продавать пред-заказы, с нами на весь следующий период останутся только те, кто заплатил.

Кто-то спросит, зачем так делать? В конце концов, это же бизнес, а бизнес никогда не должен говорить «нет» любой возможности взять деньги.

Дело в том, что мы лично намного больше заинтересованы в целостности нашего сообщества тестеров, чем в достижении каких-то показателей продаж на этой стадии разработки. Мы собрали достаточно людей для тестирования, и большего нам не нужно.

Сейчас процесс разработки планируют перевести в закрытый режим, ввести NDA для тех, у кого есть доступ, и делиться только официальной информацией. Логично, что после такого анонса стоило оставить небольшое окно для тех, кто хочет всё же попасть внутрь.

Тим Андерсон также описал очень приблизительную дорожную карту разработки проекта. Следующий этап — «закрытая альфа» по его расчётам, продлится от 18 до 24 месяцев. Старт случится не раньше средины 2021 года. Всем нам стоит запастись терпением, но и порадоваться за авторов — они переходят к действительно активной фазе разработки.

23 комментария

avatar
Но чем дальше развивается история жанра, тем больше примеров того, что игроки не могут обеспечить полноценное финансирование MMO, во всяком случае если не продавать им шкурки и модельки неубитых игровых медведей в невероятных количествах.
Может просто Сага не всем интересна? Может люди уже обожглись на предзаказах? Может стоит вводить постепенное финансирование, по мере прогресса разработки?
Вопросов много, но разработчики скатываются до «уникального предложения», что на мой взгляд, самый плохой вид доната.
А вообще да, людям нужно что-то за донаты. Не в пустоту донатить. Пусть будет футболка и бадж на форуме за сто баксов, но что-то люди должны получать. Не хотите влияния на игру — «что-то» должно быть не игровым!
  • 0
avatar
Может просто Сага не всем интересна?

Я говорю буквально о любой MMO. Camelot Unchained: вынуждены были найти инвесторов, и это при том, что Марк Джейкобс вложил собственные несколько миллионов в разработку. Dual Universe: пятьдесят вакансий и новый офис в Монреале не могли возникнуть на деньги игроков. Pantheon: прошёл уже несколько раундов инвестирования. Ashes of Creaton, хотя это отдельная грустная история про отсутствие тормозов, уже заключили сделку с mail.ru. Где примеры успешно проинвестированных игроками MMO? Да это и невозможно, если только не принести в жертву всю игру и не превратить всё в фарс, как в случае Star Citizen.
  • 0
avatar
Actually, our pre-order numbers have never been better. Last month was record sales, and this month we have already had record numbers daily.

Investors are coming in not because we need them to launch, but because we want to speed up development, and hire 6 — 8 full-time new employees to help us achieve that goal.

We can launch with the team we have now, but it will take us longer than we desire. So we are raising some money to hire those 6- 8 full-time employees and take our team size from 14 to 20+

And yes, the Dual Universe example is exactly true: they wanted to increase the team and have a second studio, and that kind of money does not come from players with 40 dollar purchase. Unless you go the Star Citizen route and sell all sorts of ships and digital products.

We don't have a cash store, so for us we are going with investors for the expansion.
Комментарий отредактирован 2019-02-13 19:42:49 пользователем Renfail
  • +14
avatar
Good news, thank you.
But i don't like things like «REWARDS WILL DISAPPEAR, NEVER TO RETURN». Looks like manipulation. Anyway, checked your rewards — it is so good that i can accept disappearing.
  • 0
avatar
We look at them like Kickstarter rewards: they are there only for the people who pre-order. Kickstarter awards go away after the campaign; they do not typically carry over to launch. So in that sense, we are similar to a crowdfunded game, even though we are not crowdfunded. The rewards are special perks/bonuses for the people who were there for us from the beginning.
  • 0
avatar
I might have overseen smth, but internal game rewards are a bunch of gear, titles and a tax-free house — the kind of stuff achievable by gameplay. Except the titles maybe, but those are barely RP-able anyway and remind me if any title gives a boon. I guess not. Are those houses unique or it's just the price/tax zeroing for existing ones? Everything else is for further community ivolvement in the dev process and should not bother people who don't know why would they need that and what to do with it. The only thing that bothers me is the cloth map, but if it's a part of physical CE then I don't mind either. In the end, I don't see much of a manipulation here.
Комментарий отредактирован 2019-02-13 23:03:39 пользователем Dalairen
  • 0
avatar
It's only the price/tax removal if you pre-order at that tier; they are not unique houses.

And while players who pre-ordered will have a slight headstart from the gear they obtained as part of their pre-order, it's far from game breaking and more like little heirloom items that give you a slight boost to run speed and the like. Perks for having been a supporter in the early days of our game.

Collector's Edition contains the cloth map + signed copy of Book One. And honestly, at least the cloth map will likely carry over to the CE we have available for sale closer to launch (because cloth maps kick ass!).
  • +3
avatar
As I thought, no manipulation at all. Ability to create own event is not for bystranders buying the game after it's release. So, as a completist magpie bird I'll only miss couple of titles if I join the bandwagon a bit late. And maybe couple of gear skins if you'll ever do that system and give the heirlooms unique look. Well, March 31-st is not tomorrow, I even might spare some money on this level. Not cuz of shenanigans but cuz I like stand-your-ground approach and kinda tired of how things go south with MMORPG monetisation nowadays. Smwht in hopes for better gaming future.
  • +3
avatar
When we designed those perks back in 2015 we tried hard to keep them simple and not «pay to win», because we are absolutely against microtransactions or cash shops. But we wanted to be able to give people little perks that were nice little «boosters» for their support. Some people enjoy gear, others want a title, hoarders will enjoy tax-free house, etc.

There's plenty of time, so no rush, and feel free to pop into our Discord if you have questions. I'm actively around various sites today answering questions, but over the next 48 hours I'll probably end up forgetting about all the places where I was chatting!
  • +5
avatar
Мы частенько тут сетуем, что сами разработчики практически не играют в игры. Так вот у Тима Андерсона с этим все в порядке: LOTRO, Saga of Vanguard, Anthem. Уже открыт набор в офицерский состав гильдии грядущей WoW Classic. И все это помимо написания книги и разработки настольной игры по Saga of Lucimia. При такой активности у меня порой возникают сомнения, а разрабатывается ли вообще сама игра))
  • +1
avatar
Так он ведь описывал прайм своей гильдии — два часа по вечерам, и то не каждый день. Так что если для него это досуг в свободное время, почему бы и нет? Ведь не должен же человек тратить на работу всё то, что остаётся после сна. :)
  • 0
avatar
Да, я помню об этом)) Просто уже реально непривычно, что разработчик настолько активный геймер. Я еще забыл упомянуть его двухчасовые стримы древних рпг работающих через DOSBox
  • +1
avatar
Also, yeah, I've been playing Betrayal at Krondor a couple of times per week (but not streaming lately) on the DOSBox; was surprised to see that on GOG, to be honest, but it was only a few dollars and I had not played it since I was maybe 15 years old.
  • 0
avatar
So I'm here replying in English (based on good old rough Google Translate), so hopefully folks can understand my reply and/or translate (I'm assuming most folks on this site speak at least basic English; unfortunately my Russian was never that good, even after a few years living in Bulgaria and learning BG and RS a bit):

I work 12 — 14 hours a day on Stormhaven Studios + Saga of Lucimia. I play video games for roughly 2 hours every day. Some is for fun, some is for research. I also watch 1-2 shows with my wife every evening. I also cook all of our meals, work out for an hour a day, and do most of our grocery shopping.

There are 14 people currently working on JUST the MMORPG. My job is to manage the teams + work on writing quests + work on the novels + work on the tabletop game.
I am the ONLY person working on the novels + tabletop game, although there is some crossover with our 2d artists as their concept art is not only used for the MMORPG, but also for the tabletop books.

I am a gamer. I play games every day. Games were the inspiration to make my own. Of course I play every day! And there is nothing wrong with taking two hours a day of personal time to play games. I already work 12 — 14 hours a day building an MMORPG + game studio, almost five years without a salary. What more do people want? :)
Комментарий отредактирован 2019-02-13 19:44:05 пользователем Renfail
  • +20
avatar
And there is nothing wrong with taking two hours a day of personal time to play games. I already work 12 — 14 hours a day building an MMORPG + game studio, almost five years without a salary. What more do people want? :)

I think Google Translate
sucked this time. It wasn't a blame, but amusement. A developers who play games are not common nowdays:)
  • +7
avatar
Sounds like the case. Damn you, Google Translate!

But yeah, it's sad how many developers don't bother to play. Like, how the hell can you make a game if you don't play games first!?!?!

I've been an addict since like 1985. Text-based games and then adventure games from Sierra and Lucasarts and beyond. Until I die :)
  • +10
avatar
Great to hear! Keep it up!
Btw, will you keep the option to upgrade the tier for existing customers, when the pre-order period is over? I asked bout it like month ago, but you weren't 100% sure that time
  • 0
avatar
We're still not 100% sure. John and I would like to keep that option available throughout alpha for existing customers, but our engineering team has come up against some reasons why they would prefer to keep things simple and just shut everything off, so we'll be making a decision on that in the next couple of months.
  • +1
avatar
it's certainly fine for a developer to play games, watch TV or spend some time with their loved ones — although we DO want them to work 24/7 on their projects :)

the other thing is when you visit a discord channel of your favorite MMO developer and see that almost all of them are playing their direct competitor's game. Can't think it's for the research purpose :\
  • +1
avatar
It can be. The WoW developers heavily played EverQuest while they were developing their initial game. It was primarily enjoyment for them, but they were also getting valuable hands-on research for things they wanted to do in their own title.

From our own vaults, that's also why we have our Saga of Lucimia gaming community and roll from game to game with them. It's partly for enjoyment and doing things with them outside of our own alpha, but it's also valuable research into how different games are doing things and whether or not there are aspects that we want to apply to our own game.

Pantheon, for example; our entire team (like many old-school MMORPG players) is waiting for that game to come out so we can go full-bore hardcore. But, they are also our «competition», so you can absolutely be sure we will be paying attention to how they are doing things, and you know they are doing the same :)
  • +8
avatar
You can't do things good if you don't know how others do it.
  • +2
avatar
Also, something to clarify:

We do not *need* investment money to finish our game. We are fine doing things as we have been doing, with our pre-order store + our own money and time.

However, we want to launch sooner, rather than later, so bringing on investors allows us to hire 6 — 8 full-time employees, which helps us launch more quickly and expand certain aspects of the game.
  • +14
Только зарегистрированные и авторизованные пользователи могут оставлять комментарии.